Medytacja przed snem

Witam, podzielę się dzisiaj z wami jednym z wykładów mojego nauczyciela Swami Niranjanananda Saraswati z serii joga w życiu codziennym pod tytułem „Medytacja przed snem”.

Jest to dziesięciominutowa praktyka przed pójściem spać (można to nazwać Medytacją przed snem). W rzeczywistości jest to połączenie dwóch praktyk.

Antar Mouna:

Pierwsza część to odstresowanie i oczyszczenie umysłu z nagromadzonych rzeczy. Jest to praktyka Antar Mouna (wewnętrzna cisza), uświadomienie i obserwowania myśli, oczyszczania umysłu z myśli, tych wrażeń, które dominują nad twoją świadomością. Napięcia, problemy, czymkolwiek by one nie były, myśli o rodzinie, o następnym dniu, po prostu oczyść je w ciągu tych pięciu minut przez Antra Mouna. Weź jedną myśl na raz, obserwuj ją i odpuść. Potem następna myśl, obejrzyj ją i odpuść. Praktykuj przez pięć minut.

Ajapa Dżapa:

Następna pięciominutowa część to Ajapa Dżapa: świadomość oddechu od pępka do środka brwi. Kiedy robisz wdech, wizualizuj przepływ oddechu w górę od pępka do punktu na czole pomiędzy brwiami. Podczas wydechu wizualizuj przepływ oddechu w dół aż do pępka i powtarzaj w myślach mantrę So-Hum. Soooooooo na wdechu i Huuummmmm na wydech (UWAGA bez dźwięku, tylko w myślach). Ajapa Dżapa oznacza recytowanie mantry, ale tylko w myślach.

Drugi sposób tej praktyki: można wizualizować przezroczystą tubę od pępka aż do środka brwi. Kiedy robisz wdech wizualizuj jak ta tuba się wypełnia od pępka do góry aż do środka brwi a przy wydechu opróżnia się od góry aż do pępka i powtarzaj w myślach mantrę So-Hum. Soooooooo na wdechu i Huuuummmmm na wydechu (UWAGA bez dźwięku, tylko w myślach).

KABIR, słynny indyjski święty, powiedział, że jeśli potrafisz praktykować mantrę So-Ham w taki sposób, że staje się ona częścią każdego oddechu: So-Hum z każdym wdechem i każdym wydechem, otworzy to inne wymiary jaźni i będziesz mógł usłyszeć wewnętrzny dźwięk.

Pięć minut Antar Mouna i pięć minut Ajapa Dżapa to właściwe techniki medytacyjne, które należy wykonywać codziennie. Kiedy śpimy w nocy to pojawiają się nie uświadomione stresy i napięcia. Nieświadome napięcia pojawiają się, gdy śpisz w nocy. Często budzisz się zmęczony, jakbyś nie odpoczywał, mimo że spałeś i to ciągnie się za tobą przez cały dzień. Medytacja utrzymuje te napięcia z dala od ciebie. Nie pozwala, aby nieświadome napięcia zakłócały nocny sen. W rezultacie śpisz dobrze i czujesz się w pełni energii, masz czyste myśli i jesteś gotowy na nowy dzień.

Wcale nie musisz praktykować medytacji przez godzinę. Jeśli zrobisz to właściwie, dziesięć minut praktyki da ci ten sam rezultat, co jogin praktykujący medytację przez osiem godzin.

Piyush Mittal

Nirmala Instytut Jogi i Ajurwedy

Źródło zdjęć: Internet

Podobne wpisy

Havan – ceremonia ognia

Havan – ceremonia ognia

HAVAN, HOMA – ceremonia ognia. Jest to rytuał o potężnej sile oczyszczania i transformacji, znany od wiek wieków, od...

error: Treść strony jest chroniona.