Ten Praanaayaam ma bardzo dużą skuteczność i przede wszystkim pomaga w usuwaniu toksyn z organizmu. Nacisk w tej rutynie kładziemy na wydechu, który popycha toksyny do dróg wydalniczych. W praktyce oznacza to, że rutyna Bhastrikaa uwalnia toksyny z narządów ciała, a Kapaalbhaati usuwa je z organizmu za pomocą moczu i wydalin.

Aby rozpocząć Kapaalbhaati, usiądź w wygodnym aasanie, jak w rutynie Bhastrikaa, a następnie zrób całkowity wydech. Teraz weź krótki wdech i natychmiast całkowity wydech. Tak więc głównym punktem, który należy odnotować w Kapaalbhaati jest to, że musisz wydychać z krótkimi mimowolnymi wdechami pomiędzy długimi wydechami. Jeśli chcesz zatrzymać cykl, ostatnie kilka wydechów powinno być dłuższe, a ostatnie powinno kończyć się utrzymaniem pozycji wydechowej tak długo, jak to możliwe. Następnie należy wziąć długi wdech i powrócić do normalnego oddychania. Zobaczysz, że nie możesz tego zrobić zbyt długo i wkrótce się zmęczysz. Zrób sobie przerwę na kilka sekund, aby powrócić do normalnego oddechu i ponownie zacznij wydychać. Powtórz ten proces przez 5 minut. W myślach powtarzaj sobie, że pozbywasz się wszystkich toksyn z organizmu.

Ostatnia runda może być połączona z pewnym wymuszonym kaszlem. Polega to na tym, że kiedy wydychasz powietrze, wydobywaj z siebie dźwięk taki jakbyś chciał wykrztusić coś z gardła. Powtarzaj to z każdym wydechem, aż w końcu dochodzisz do sekwencji ciągłego kaszlu, a następnie weź głęboki wdech i powróć do normalnego oddychania. Ta praktyka pobudza cały system nerwowy i poczujesz nową lekkość w głowie.

Po zdobyciu praktyki w wykonywaniu Kapaalbhaati, możesz również wprowadzić ruch brzucha i dwa zamki u dołu, aby uczynić go jeszcze silniejszym. Tak więc, z zastosowaniem Moolbandha i Uddiyaanbandha, przepływ energii jest stale kierowany w górę. Teraz brzuch jest również wciągany do środka do maksimum, tak, że jest on dociskany do regionu rdzenia kręgowego i wydychanie jest zakończone. Następnie na chwilę opuść brzuch, aby wziąć krótki wdech i ponownie cofnij brzuch głębokim i silnym wydechem. Dwa zamki na dnie są utrzymywane przez cały czas, a cykl pełnych wydechów i krótkich wdechów jest kontynuowany w rytmie z ruchem brzucha tak długo, jak Ci wygodnie. Powinieneś przedłużyć czas trwania każdego cyklu, ćwicząc tak, aby przekroczyć co najmniej 100 wydechów w każdym cyklu i zakończyć z zachowaniem całkowicie wydechowej pozycji tak długo, jak to możliwe. Następnie weź długi wdech i wróć do normalnego oddychania.

~Źródło: Wykłady YOGGURU C.M.BHANDARI, przełożył Piyush Mittal

Dane kontaktowe

Piyush Mittal
Telefon: 508 142 077
Email: pmittal1915@gmail.com

Instytut Jogi i Ajurwedy – Nirmala
ul. Cichy Kącik 1, Kamieniec Wrocławski

Dołącz do naszego Newsletter-a

Zapisz się, aby otrzymywać
najnowsze informacje