Bhastrikaa Praanaayaam jest bardzo przydatna w rozpalaniu ognia trawiennego w jamie brzusznej. Jest to ciągła sekwencja długich głębokich wdechów i wydechów, odpowiednio wspomagana ruchem brzucha aby ułatwić maksymalne pobranie i wydalenie powietrza. Jest dość wyczerpująca i dlatego po osiągnięciu swojej możliwości za każdym razem konieczne jest przywrócenie normalnego oddechu. Głębokość koncentracji może być zwiększona w każdej rundzie Bhastrikai, tak że po 3-4 rundach praktykujący może doświadczyć przepływu energii (Praan) w ciele i wynikającą z tego elastyczność.

 Jak praktykować  BHASTRIKAA PRAANAAYAAM:

Usiądź w wygodnym fotelu lub krześle, upewniając się, że plecy i głowa są wyprostowane i w jednej linii ze spojrzeniem skierowanym prosto w przód. Ręce spoczywają na kolanach. Dłonie ułożone są w kształcie misek z kciukiem i palcami połączonymi ze sobą skierowanymi do góry. Umysł można skupić na trzecim oku lub na czakrze serca. Proces myślowy powinien stale obserwować reakcję ciała na Bhastrika i utrzymywać kontrolę. W trakcie oddychania ciało doświadcza różnych wrażeń i musisz je obserwować, dopóki nie zdecydujesz się powrócić do normalnego przepływu oddechu, w takim przypadku po prostu zwolnij tempo oddychania ale nie głębokość oddechu. W ten sposób, mając jasne zrozumienie procesu, możesz teraz zacząć wydychać powietrze całkowicie, wciskając brzuch i zmuszając do wydechu, a następnie biorąc głęboki wdech z opuszczeniem brzucha.

Słowo Bhastrikaa oznacza wymuszony oddech. Tak więc, każdy wdech i wydech charakteryzuje silny dźwięk, a ułatwiają to ruchy brzucha. Rytm oddechu i ruchy brzucha muszą być prawidłowe. Dlatego upewnij się, że brzuch porusza się podczas wydechu, a nie na odwrót. To zadziwiające, ale wielu ludzi początkowo czuje się dobrze z niewłaściwym rytmem ruchu brzucha. To dlatego, że używają ramion do oddychania a wtedy brzuch automatycznie porusza się w odwrotnej kolejności. Musisz więc pamiętać, że nawet jeśli używasz ramion, nie pozwól, by brzuch podążał w złym rytmie. Zauważysz, że już po minucie lub dwóch wykonywania Bhastrikaa poczujesz się zmęczony. Nie martw się, możesz zwolnić tempo, a także nie wymuszać oddechu, po prostu utrzymuj go głęboko. Rozluźnij mięśnie brzucha, ale kontynuuj tę samą sekwencję głębokiego oddychania w wolnym tempie. Gdy tylko poczujesz powrót sił, wznów tę samą procedurę i powtarzaj ją kilka razy, aż poczujesz się całkowicie zmęczony i już chciałbyś przestać. W takim przypadku możesz powrócić do normalnego oddychania i trzymać zamknięte oczy. Pozwól ciału dojść do normalnego rytmu oddechu.

W miarę postępów w tym cyklu, gdy stanie się on komfortowy, wejdź na wyższy poziom. Odbywa się to poprzez wykonanie rutyny Bhastrika najpierw w normalnym tempie, jak poprzednio, a następnie przejście do średnio szybkiego. W tym celu najpierw ćwicz około 20 wdechów i wydechów w normalnym tempie, a następnie dwukrotnie zwiększaj liczbę wdechów i wydechów średnio szybko w tym samym czasie. Zasada jest taka, że ​​jeśli weźmiesz 20 wdechów i 20 wydechów, powiedzmy w dwie minuty, to powinieneś ukończyć  40 w tym samym czasie w średnim, szybkim tempie. Zauważysz, że brzuch ma tendencję do zmęczenia i nie może utrzymać rytmu, po prostu się zatrzymuje. Nie martw się tym i kontynuuj sekwencję oddychania z pełną koncentracją na każdym oddechu i jednocześnie obserwując reakcje ciała podczas całego procesu.

Następnym krokiem, po udoskonaleniu tej sekwencji i utrzymywaniu jej, jest przejście do szybkiego tempa. Całość składa się z trzech poziomów: pierwsze 20 w normalnym tempie, następnie 40 w średnim tempie, a na koniec 80 wdechów i wydechów w szybkim tempie. Każda z nich powinna trwać taki sam okres czasu. Oznaczałoby to, że całość trzeba zrobić przez około sześć minut. Jest to dość długa praktyka oddechowa do wykonania i może się okazać że jest możliwa do pełnego wykonania dopiero po  tygodniach, miesiącach lub nawet latach praktyki. Ale nie martw się, jeśli twoje postępy nie nastąpią szybko lub nie będziesz czuł, że doświadczasz jakichś spektakularnych efektów. Kluczem jest codzienna praktyka. Przypomina mi się, jak Gandhi mówił swojemu znajomemu, że każde powtórzenie mantry przesuwa cię do przodu, nawet jeśli nie widzisz żadnej zmiany, ponieważ zmiana jest tak mała, że ​​potrzeba czasu, by zobaczyć różnicę.

Już po krótkiej praktyce zauważysz, że Bhastrikaa Praanaayaam jest bardzo ożywcza. Można ją połączyć z dwiema dolnymi blokadami, aby jeszcze skuteczniej wywoływać ogień trawienny. Co więcej, ruchy brzucha powodują ćwiczenie mięśni brzucha, co szybko pobudza trawienie. Ponadto, ze względu na odżywioną tlenem krew krążącą w ciele, całe ciało zostaje ożywione i po wykonaniu trzech rund Bhastrika po około 5-10 minutach, łatwo można doświadczyć wrażenia elastyczności w całym ciele. Siedząc w tej samej aasanie, możesz rozpocząć delikatny ruch rąk, ramion, tułowia, głowy, całego ciała, utrzymując normalny, głęboki i długi cykl oddechowy, a odkryjesz, jakby twoje ciało znalazło nową postać, nową elastyczność, przepełnia cię radość i spokój. Najważniejszą rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę, jest to, że Praanaayaam nie jest celem samym w sobie, ale pomaga najpierw zadbać o zdrowie ciała fizycznego i subtelnego, a potem przenieść się z płaszczyzny fizycznej na subtelną, aby stopniowo zapomnieć o ciele fizycznym i wyraźnie doświadczać subtelnych zdolności działających zgodnie z wskazówkami ego.

~Źródło: Wykłady YOGGURU C.M.BHANDARI, przełożył Piyush Mittal

Dane kontaktowe

Piyush Mittal
Telefon: 508 142 077
Email: pmittal1915@gmail.com

Instytut Jogi i Ajurwedy – Nirmala
ul. Cichy Kącik 1, Kamieniec Wrocławski

Dołącz do naszego Newsletter-a

Zapisz się, aby otrzymywać
najnowsze informacje