image1

"Patanjali Ashtanga Yoga. Jego praktyka i moc"

Joga przyciąga teraz uwagę większości ludzi na całym świecie. Wszystkie grupy wiekowe są zainteresowane tym, aby uzyskać szybką ulgę od cierpienia, stresu, lęku, depresji. Ale dla większości z nich, w tym dla większości trenerów jogi, jest to przede wszystkim trening fizyczny, rodzaj fitnessu. W najlepszym wypadku praktykowana jest rutyna Hathayogi, ale to też nie tak, jak być powinna - naukowo. Z tego powodu ludzie nie otrzymują tego czego oczekują.

Dosłowne znaczenie ”Yog ” to zjednoczenie. Aby się zjednoczyć musimy najpierw uświadomić sobie trzy poziomy naszego istnienia - fizyczny, subtelny i przyczynowy. Oczywiście jesteśmy świadomi naszego fizycznego istnienia, które działa w trybie auto, ale nie zdajemy sobie sprawy z istnienia subtelnych i przyczynowych poziomów w ciele, które działają i mogą wpływać na wydajność fizyczną ciała. Gdy osoba poczuje pełną koordynację trzech ciał w sobie, jest w stanie rozpoznać pięć warstw wewnątrz ciała - Annamaya, Pranamaya, Manomaya, Vigyanmaya i Anandamaya Koshas – znajduje połączenie z rzeczywistością wewnątrz, z Duszą i wtedy staje się ugruntowana w jodze. Osoba taka jest wtedy nie tylko w harmonii i pokoju z samym sobą, ale także ze wszystkim, co ją otacza - rodziną, znajomymi, społeczeństwem, a nawet całym królestwem żywych stworzeń i rzeczy wokół. Taka osoba może wtedy z pasją realizować się w wybranej dziedzinie działalności, pozostając zawsze w pokoju i szczęściu wewnątrz.

Jeśli praktyk nabywa doświadczenia z pierwszej ręki w zakresie jego holistycznego istnienia i wpaja właściwe cechy osobowości z praktyk jogicznych, można być pewnym, że osoba ta rozwija się na ścieżce jog i uzyskała zdolność rozróżniania pomiędzy dobrem a złem, pozytywną i negatywną  energią  i może przejść do kolejnych etapów rozróżniania pomiędzy Ego a Duszą. To jest prawdziwy cel zrozumienia i ćwiczenia nauki jogi, aby móc przekształcić Ego tak, by było tak samo czyste jak dusza (czyli ucieleśnieniem Boga). Nauki przyrodnicze i ajurwedyczne poprzedzają jog, a konkretnie pomagają nam radzić sobie ze zdrowiem fizycznym.

Joga to nie tylko jogiczne asany i techniki oddechowe, ale największym wyzwaniem jest tu dyscyplinowanie naszego procesu myślowego, naszych codziennych czynności - innymi słowy naszego stylu życia. Zarządzanie procesem myślenia jest kluczem do redukcji stresu. Stres wynikający z dzisiejszego stylu życia pełnego pośpiechu, rywalizacji, natłoku informacji, nadmiaru oczekiwań  jest głównym czynnikiem przyczyniającym się do niezadowolenia i zmartwień, które z kolei, niekontrolowane, zaczynają uruchamiać w nas chciwość, zauroczenia, zmartwienia, nieszczęścia, złości, strach, zazdrość i wreszcie depresję i załamania nerwowe. Żyjemy obecnie w iluzorycznym świecie, który dystansuje nas od Prawdy. Szukamy fizycznych wygód, by zaspokoić nasze zmysły i nazwać je szczęściem, ale ono zawsze będzie krótkotrwałe, trwa tylko tak długo, jak długo trwają wygody, a potem zaczynamy gonić za kolejnym szczęściem.

W magazynie YOG wydawanym w Londynie w Anglii, w numerze z sierpnia 2013 była wzmianka o 100 różnych stylach jogi, co dobitnie pokazuje trywializację i komercjalizację tej wedyjskiej nauki, głównie po to by sięgnąć głębiej do kieszeni klientów, a nie dla ich potrzeb. Liczba stylów od tamtej pory na pewno wzrosła. Ale nie musisz się za bardzo przejmować różnymi stylami i ich względnymi zaletami. Możesz wybrać jeden lub więcej stylów, które lubisz, które pasują do twojego ciała, ale zawsze pamiętaj, że prawdziwa praktyka jogi polega na zarządzaniu procesem myślowym. Na przykład wszyscy potrzebujemy „pokarm, ubranie i dom ”, ale to jest tylko dla ciała. Schronieniem, które nazywamy domem, jest nasze ciało. Ale czy zdajemy sobie sprawę, że prawdziwym domem dla naszego Aatmana (duszy) jest samo ciało? Zwierzęta nie budują pałacowych domów, żyją w harmonii z Naturą. Aatman pozostaje całkowicie oderwany od ciała, tak jak kierowca jest odrębny od samochodu. W stanie Samadhi Aatman może całkowicie uwolnić się od ograniczeń ciała. Możemy zatem wnioskować, że dom z cegły i zaprawy jest po prostu dla komfortu ciała, tak jak rozpoznają go nasze zmysły i chwilowa satysfakcja psychiczna. Nie ma to nic wspólnego z Aatmanem i wiecznym szczęściem.

Aby móc osiągać stały postęp należy stale poszerzać swoją wiedzę na temat nauki jogi. Poczujesz ten postęp – będzie się objawiał zdrowym ciałem, pogodnym stanem psychicznym we wszystkich działaniach i spokojnym, zrównoważonym i inteligentnym podejściem do każdego zadania, które wykonujesz lub oczekiwaną reakcją na każdą sytuację - dobro lub zło. Powinniście uzyskać umiejętność rozróżniania rzeczywistości (Prawdy) od iluzji (MAYA). Pełne zrozumienie tego, że to co posiadamy, w tym ciało, są tymczasowe i nie pozostaną z nami po śmierci, powinny pomóc nam odłączyć się od naszych materialnych dóbr i pracować nad służeniem ludzkości. Takie podejście wraz z Asanami, Pranayamą, medytacją itd. przyspieszy postęp na naszej jogicznej ścieżce.

Źródło: Wykłady YOGGURU C.M.BHANDARI, przełożył Piyush Mittal
WWW.NIRMALA.PL

 

Galeria

Dane kontaktowe

Piyush Mittal
Telefon: 508 142 077
Email: pmittal1915@gmail.com

Instytut Jogi i Ajurwedy – Nirmala
ul. Cichy Kącik 1, Kamieniec Wrocławski

Dołącz do naszego Newsletter-a

Zapisz się, aby otrzymywać
najnowsze informacje