Od Dharana Do Dhyana
Dharana na Odczuwaniu Przyjemności z Jedzenia i Picia
Z serii z Dharana do Dhayana będę się dzielił z wami technikami Dharany (techniki koncentracji, kontemplacji):
Dharana na odczuwaniu przyjemności z jedzenia i picia
जग्धिपानकृतोल्लास -रसानन्दविजृम्भणात् ।
भावयेद्भरितावस्थां महानन्दस्ततो भवेत् ।।
Tłumaczenie:
Jeśli ktoś koncentruje się na jedzeniu i piciu oraz szczęściu uzyskanym dzięki radości smaku, z takiej kontemplacji przyjemności powstaje stan pełni, który następnie staje się najwyższą radością lub błogością.
Wyjaśnienie:
To jest Dharana dla smakoszy. Tutaj stan pełni i najwyższej błogości osiąga się poprzez koncentrację na czerpaniu przyjemności z bardzo uważnego jedzenia i picia. Tego osiągamy poprzez świadomy zaangażowania wszystkich naszych zmysłów podczas jedzenia i obserwowaniu procesu przychodzenie od zmysłów percepcji do Tanmatra.
W jodzie tantra każdy aspekt życia używany jest jako narzędzie do podniesienia świadomości. Każda myśl, słowo i czyn jest potencjalnym obiektem do Dharany, która może wywołać nadświadomość i odmienne stany umysłu, jeśli zostanie wykorzystana w odpowiedni sposób. Te same obiektywne doświadczenia, które zwykle uzewnętrzniają świadomość (poprzez połączenie świadomość + prana + obiekt), mogą być również użyte do internalizacji świadomości. W końcu Twoje myśli, słowa i czyny są nieodłączną częścią Twojej istoty, twojego ciała subtelnego. Powstają z twojego wnętrza i są wynikiem sumy tego, czym jesteś (ciało fizyczne, subtelne).
Co więcej, zmysły smaku, słuchu, dotyku, wzroku i węchu rodzą się z Tanmatra, czyli subtelnych cech, poprzez które postrzegane są tattwy, czyli elementy. Smak jest cechą apas, elementu wody. Słuch jest cechą akashy, elementu eteru. Dotyk jest cechą vayu, elementu powietrza. Wzrok jest cechą agni, ognistej tattwy. Zapach jest cechą prithvi, elementu ziemi. Te pięć tattw to najbardziej pierwotna forma świadomości. Praktykując Dharanę na którejkolwiek z cech lub tanmatr tattwy, doświadcza się źródła, z którego się one wyewoluowały.
Tantra w bardzo szczególny sposób uświadamia nam, że całe życie jest święte i może być użyte jako środek do osiągnięcia boskiego stanu. Wszystko co robimy w codziennym życiu, każdy nasz czyn może nam służyć do Dharana i jako źródło do przychodzenie z Dharana do Dhayana.
Wyjaśnienie od Sri Vijanana Bhairava Tantra
Z nauk pobrany od Swami Satyasangananda Saraswati
Piyush Mittal
Nirmala Instytut Jogi i Ajurwedy