Starożytna sztuka ajurwedy od tysięcy lat pomaga odnaleźć ludziom sposób na zdrowe i spokojne życie. Poprzez wprowadzenie nauki o pięciu pierwotnych elementach: ogień, woda, ziemia, powietrze i przestrzeń pozwala dostosować się do warunków zmieniającego się środowiska oraz za pomocą tych 5 żywiołów leczyć ciało i umysł.
Najbardziej znaczącą terapią w Ajurwedzie jest Panchakarma zwana też Panchkarmą lub Pańćkarmą. Pancha karma w dosłownym tłumaczeniu z języku sanskrytu oznacza „pięć czynności”. Co jest jednoznaczne z tym, że terapia Panchakarmy dzieli się na pięć antycznych procedur, które wpływają na ciało oczyszczająco: Vamana, Virechana, Basti, Nasya, Rakta Moksha. Terapia ta jest też potocznie nazywana ajurwedyjskim oczyszczaniem. Panchakarma wykorzystuje do terapii większą część wszystkich dostępnych w ajurwedzie kuracji.
Panchakarma kładzie nacisk na pacjenta, a pozostałe systemy medyczne skupiają się na chorobie i symptomach. Panchakarma tylko leczy dolegliwości i choroby, ale równoważy dosze i angażuje naturalne siły obronne organizmu do usunięcia zalegających toksyn, które są źródłową przyczyną choroby.
W przebiegu każdej choroby pojawia się kryzysowy punkt ilości „Ama” czyli toksyn w ciele. Panchakarma stanowi przede wszystkim Shodhan Chikitsa, terapię oczyszczającą, ponieważ odwraca ona mechanizm choroby, który przenosi toksyczne, nagromadzone w ciele produkty przemiany materii (Ama) z przewodu pokarmowego do tkanek ciała.
Podczas gdy domowe metody oczyszczania ciała oraz zrównoważony tryb życia według Ajurwedy działa profilaktycznie na choroby, Panchakarma potrafi całkowicie usunąć dolegliwości chorobowe.
W Ajurwedzie istnieje sześć etapów choroby: Sanchaya (kumulacja), Prakopa (pogorszenie), Prasara (rozpowszechnianie), Sthana Samshraya (lokalizacja), Vyakti (zakłócenie) i Bheda (manifestacja, choroba przewlekła).
Panchakarma odwraca bieg rozprzestrzeniania się Ama, który ma miejsce w trzecim i czwartym etapie rozwoju choroby według ajurwedy. W momencie Prasara – 3 etap manifestacji choroby, Ama zaczyna rozprzestrzeniać się poza pierwotne miejsce w układzie pokarmowym i przejmuje kolejne tkanki w ciele. Podczas Sthan Sanshraya – 4 etap manifestacji choroby, Ama penetruje i rozwija się w osłabionych lub uszkodzonych miejscach w ciele, gdzie destrukcyjny wpływ toksyn prowadzi do pojawienia się choroby, której objawy można już zauważyć, ale nadal jest nie do zbadania przez medycynę zachodnią.
Panchakarma będzie również skuteczna na 5 etapie manifestacji choroby zwanym Vyakti. Na tym etapie dochodzi do pełnego rozwoju choroby ze wszystkimi wyraźnie rozpoznawalnymi objawami. Funkcjonowanie tkanek zostaje zakłócone poprzez nagromadzenie i dalsze rozprzestrzenianie się Ama oraz zaburzenie dosz Vata, Pitta i Kapha. Do tego etapu istnieje 100% skuteczności Panchakarmy w cofnięciu choroby.
Panchakarma jest zaawansowanym procesem zaprojektowanym w taki sposób, aby wydalić Ama z tkanek, przekierować je z powrotem do układu pokarmowego i w ten sposób usunąć z ciała. Jeśli choroba przeszła w fazę szóstą – chroniczną (Bheda), Panchakarma wraz z odpowiednim trybem życia może cofnąć chorobę, ale pozostaną ubytki w tkankach, jakie uczyniła choroba oraz jej nasiona, które zaczną rosnąć znowu, jeśli wrócimy do starych nawyków.
Ajurweda z niechęcią jest postrzegana przez medycynę zachodnią, ponieważ nie używa jej metod badawczych i nie pomaga fakt, że jest od niej o tysiące lat starsza. Wykwalifikowani lekarze ajurwedyjscy do diagnozy używają badania z pulsu, oceniają wygląd języka, skóry, twarzy, sylwetki, stan moczu i fekaliów, a do tego mają wiedzę o połączonym systemie ciała i umysłu, co czyni tą naukę holistyczną. Ajurweda jest medycyną przetestowaną przez czas. Przez około 5 tysięcy lat służyła ludziom do utrzymywania doskonałego zdrowia, funkcjonowała jeszcze zanim powstały Indie, rozwija się z biegiem czasu, a jej skuteczność jest nadal wysoka.
Podział terapii w Panchakarmie:
Panchakarma do skomplikowanych antycznych terapii używa również mocy ajurwedyjskich ziół. Ich bogactwo jest tak szerokie, że wiele z nich nie zostało jeszcze zbadanych przez europejskich naukowców i z tego powodu nie można ich dostać w Europie. Również część zabiegów Panchakarmy wymaga odpowiedniego klimatu, wilgotności i temperatury specyficznych dla regionu Indii.
Te i inne przeszkody sprawiają, że najlepszym i najpewniejszym rozwiązaniem jest wybór Panchakarmy w Indiach, gdzie mamy pewność bycia pod opieką wykwalifikowanych lekarzy, masażystów i terapeutów oraz pełną dostępność zapisanych przez lekarza ziół do dalszej terapii.
Warto pamiętać, że terapia Panchakarmy nie zadziała, jeśli nie zmieni się na ten czas diety na lekką i sattwiczną, aby wspierać proces oczyszczania oraz jeśli nie poświęci czas na odpoczynek i gdy tkwimy w obciążającym środowisku, np. napięcia w pracy, czy w domu. Dla sukcesu całej terapii potrzebne jest zastosowanie odpowiedniego pożywienia, praktyka jogi i medytacji, zapewnienie sobie odpoczynku i spokojnego otoczenia zapewniającego kontakt z naturą.
Pashchat Karma – są to procedury po Panchakarmie. Jej zadaniem jest odbudowa, odżywienie i ustabilizowanie czynności metabolicznych oraz odpornościowych organizmu po przebytym oczyszczaniu. Jeśli nie zostaną przeprowadzone, trawienie pozostanie osłabione, a osłabione trawienie jest pierwszym krokiem do tworzenia się Ama w ciele. Niezastosowanie się do Pashchat Karmy to prosta droga do osłabienia ciała, odporności i powrót choroby. Po Panchakarmie należy stosować uregulowaną dietę i styl życia zgodnie z zaleceniami lekarza prowadzącego Panchakarmę.
Mamy to szczęście, że nawiązaliśmy współpracę z jednym z najlepszych ośrodków ajurwedyjskich w Indiach, Bhole Baba Ayurvedic Hospital & Research Center u podnóża Himalajów, gdzie z naszą pomocą w transporcie i opieką od lotniska każda chętna osoba może przejść proces Panchakarmy.
W szpitalu Bhole Baba przyjmuje trzech wybitnych lekarzy o osiągnięciach dla nauki ajurwedy. Są to Dr Vijay Sheel Upadhyay (jednocześnie dyrektor ośrodka), Dr S. S. Misra oraz Dr Priyanka Ramola. A ponadto pacjenci są w rękach licznego zespołu terapeutek i terapeutów ajurwedyjskich, nauczyciela jogi, przemiłej obsługi recepcji i wspaniałych kucharzy. Ośrodek posiada własną aptekę ajurwedyjską.
Pobyt w szpitalu zaczyna się od konsultacji z lekarzem, który na podstawie badania zleca pierwsze zabiegi Panchakarmy. Następnie po kilku dniach kolejna wizyta u lekarza pozwala wyznaczać dalszy plan działania. W międzyczasie każdy pacjent otrzymuje równoważącą i bardzo odżywczą dietę, dostosowuje się do regularnego trybu życia ośrodka oraz odbywa zaplanowane masaże i zabiegi lecznicze. Podczas pobytu w szpitalu każdy może uczestniczyć w porannych oraz popołudniowych zajęciach jogi, a także mantrowaniu pieśni w świątyni Bhole Baba. Poleca się również spacery po pięknych okolicznych terenach i przepięknym kwiatowym ogrodzie na terenie ośrodka. Wszystkie te aktywności pomagają w skuteczności Panchakarmy w sposób fizyczny (joga) i ten bardziej subtelny (kontakt z naturą). W ośrodku raz w tygodniu odbywa się ceremonia Havan (Jagya), której rytuał detoksykuje oraz harmonizuje wszystkie układy w ciele.
Z naszym udziałem ośrodek dba o proces Pashchat Karmy. Po powrocie do domu nie musisz się martwić o utrzymanie kontaktu z lekarzem, ponieważ pomożemy skoordynować dla ciebie konsultacje z lekarzem on-line, a także dostępność leków ajurwedyjskich i ajurwedyjskich terapii tam, gdzie mieszkasz o ile będzie taka konieczność.
Minimalny czas trwania Panchakarmy to 3 tygodnie, dlatego dla osób, którym zależy na wyraźnej poprawie zdrowia polecamy miesięczne pobyty grupowe, które włączają kilka dni zwiedzania największych zabytków Indii (New Delhi, Taj Mah, Jaipur). Natomiast dla osób, które nie mogą sobie pozwolić na większy urlop, a też chcą doświadczyć mocy ajurwedy są koordynujemy grupowe pobyty 2-tygodniowe.
Zapewniamy dla wszystkich chętnych również indywidualne pobyty terapeutyczne w ośrodku Bhole Baba Ayurvedic Hospital & Research Center łącznie z transportem z lotniska oraz pomoc w załatwianiu wizy do Indii.
Najbliższy grupowy wyjazd na Panchakarmę w marcu 2024 (1-24.03.)
Zapisy już trwają: pmittal1915@gmail.com