HAVAN, HOMA – ceremonia ognia. Jest to rytuał o potężnej sile oczyszczania i transformacji, znany od wiek wieków, od powstania cywilizacji i ujarzmienia ognia przez człowieka . Słowo pochodzi od sanskryckiego słowa rdzeniowego hu, co oznacza „ofiarować” lub „przedstawić”, w którym ofiary (prawdziwe lub wyimaginowane) składa się w poświęcony ogień.
W ramach Kursu Zawodowego Holistycznego Terapeuty mieliśmy okazję uczestniczyć w rytuale Havan tuż przed wręczeniem dyplomów.
Ceremonia Havan odbywa się zawsze z udziałem prowadzącego, w czystej przestrzeni, której centrum stanowi palenisko (Havan Kund), z użyciem odpowiedniej mieszanki ziół (Havan Samagri), masła klarowanego, Mauli (czerwona nić), Kanku (czerwony proszek pudży), Agarbati, Orzech kokosowy, świeżych owoców i słodyczy.
Jeszcze do dodania do Havan Samigri Nasiona sezamu (til), Nasiona gorczycy, Owies (jaun)
Jaggery (Desi Khand) i Ryż
Havan/agni kunda:
Może oznaczać rodzaj siły energetycznej lub struktury, która zwykle ma kształt odwróconej piramidy, która reprezentuje dynamikę ognia. Z sanskrytu agni oznacza „ogień”, a wszystkie te definicje skupiają się wokół ognia lub wewnętrznego ciepła w ludzkiej duszy. Kunda może oznaczać „kształt energii” lub „pole energii”, czasami w postaci fizycznej piramidy lub ołtarza, które można wykonać z wielu materiałów.
Havan kunda, pomaga energii ognia rozprzestrzenić się na prądy kosmiczne. Symbole agni kunda, które zostały stworzone do postaci fizycznej, są używane do medytacji, modlitwy i połączenia z uniwersalnymi energiami.
Havan Kund, w którym umieszcza się ogień i składa wszystkie ofiary/ofiary.
Można ją uznać za sanctum sanctorum dla jaźni. Tradycyjnie robi się go z czystej miedzi, ponieważ miedź jest dobrze znana ze swojej zdolności chwytania, chwyta boskiego ducha i niszczy złe duchy. Wibracje duchowe są łatwo wchłaniane przez miedź i ma ona zdolność ich przenoszenia.
Havan Samagri:
Havan Samagri to mieszanka różnych korzeni ziół, liści, ziaren, masła, mleka, kadzidła i nasion.
Havan Samagri, gdy jest oferowany w płonącym ogniu, który rozprzestrzenia się w mikro formie, w powietrzu, aby oczyścić środowisko, oprócz aktywowania powietrza jako środka dezynfekującego jako środka bakteriobójczego. Jest antybakteryjny i wykonany z wysokiej jakości surowców.
Główne składniki Havan Samagri to Agar Wood, Anwala, Bach, Baheda, Bawachi, Liście laurowe, Kardamon Green, Chharil, Goździki, Daru, Haldi, Deodar, Dhawai Phool, Suchy Kokos lub Sookha Nariyal, Suche Liście Eukaliptusa, Guggal, Guruch, Harr czy Harad, Howber, Indra Jau, Jara Kush, Jata Masi lub Balchhad, Kamal Gatta, Kapoor Kachari, Nag Keshar, Nagarmotha, Gałka muszkatołowa, Czerwone Drzewo Sandałowe, Drzewo Sandałowe, Sugandh Bala, Sugandh Kokila, Sugandh Mantri, 5 rodzajów drewna.
Havan należy odbyć w słońcu, najlepiej między 7-9 rano, oczyścić i wytrzeć miejsce, w którym zamierzasz zrobić havan (najlepiej jest to centrum twojego domu).
Ceremonii towarzyszy intonowanie odpowiednich mantr: Achman Mantra, Anga Sparsha Mantra, Gayatri Mantra, Maha Mrityunjaya Mantra, i inne mantry które są na różne okazje.
Uważa się, że regularna praktyka havan przynosi oczyszczenie i transformację jednostce i środowisku. Havan usuwa wokół osoby lub rodziny w domu lub z miejsca pracy negatywne wibracje, które przynoszą straty biznesowe, stres oraz blokują pomyślność i dobrobyt. W ten sposób havany są również częścią ekologii jogi, ponieważ przestrzegają jogicznych zasad czystości i troski o świat naturalny.
Ceremonia ognia sięga okresu wedyjskiego, kiedy hawany były w dużej mierze częścią codziennego życia. Hawane są nadal dość często prowadzeni w ośrodkach jogi w Indiach, szczególnie podczas wydarzeń duchowych.
Havan działa oczyszczająco zarówno na uczestnika – osobę składającą ofiarę, a także na otoczenie. Poprzez intonowanie mantr i składanie ofiary ogniu energetyzowane są czakry, co daje efekt rewitalizujący i odmładzający dla ciała i umysłu. Wokół domu działa to jak tarcza ochronna, a nawet dzięki odpowiednym ziołom (Havan Samagri) dodanym do paleniska, zabija szkodliwe bakterie z otoczenia.
Istnieje wiele różnych rodzajów havanów na różne okazje. Istnieje havan nazywania dziecka, havan bogactwa i dobrobytu materialnego, i taki, który jest rytuałem oczyszczenia wykonywanym w ramach formalnych ceremonii, podczas których osoba składa śluby wyrzeczenia.
Podczas ceremonii zawiązuje się Maulę inaczej znaną jako Kalawa. Jest to czerwona nitka, która ma symbolizować nowe postanowienie lub postanowienia zwane Sankalpą – pragnienie bycia lepszym i samodoskonalenia się. Nitka zawiązana na nadgarstku na 5 supełków ma codziennie przypominać o podjętej Sankalpie. Z czasem nitka sama rozplątuje się lub przerywa, albo można ją rozciąć i wymienić przy okazji kolejnej ceremonii. Nitki z Sankalpą nigdy nie wyrzucamy do śmieci, można ją zakopać w ziemi lub powiesić na drzewie – oddać do natury. Nitka ta powinna być wykonana ze 100% naturalnego materiału i barwnika.
O to niektóre Mantr:
ACHMAN MANTRA:
Trzeba przygotować tyle samo misek z wodą i łyżeczką ile jest uczestników HAVAN. Każdy uczestnik powinien mieć swój pojemnik z wodą i łyżeczką
Weź wodę na prawej dłoni łyżką, koncentruj na wodzie i wyrecytuj.
„OM AMRTIO PASTRANMASI SWAHA” i wypij wodę.
(o Panie Boże ta woda jest obrońcą mojego ciała. Nich ona chroni wszystkie części mojego ciała i ich uzdrawia)
Ponownie Weź wodę na prawej dłoni łyżką, koncentruj na wodzie i wyrecytuj.
„OM AMRITA APIDHANMASI SWAHA” i wypij ją.
(o Panie Boże ta woda odżywia moje ciało. Nich da siłę mojemu ciału)
Ponownie Weź wodę na prawej dłoni łyżką, koncentruj na wodzie i wyrecytuj.
„OM SATYAM YASHAH SHRI MAYI SHRI SHRAYTAAM SWAHA” i wypij wodę.
(o Panie Boże prosimy, obyśmy zdobyli prawdę (prawdziwą wiedzę), wysoki szacunek w społeczeństwie. Spraw aby wszyscy żyli w dobrobycie materialnym i intelektualnym. Aby wszyscy się rozwijali duchowo)
ANGA SPARSHA MANTRA:
Weź trochę wody na lewa dłoń i dotknie wodę palcem środkowym i serdecznym prawej ręki. Dotykaj po kolej różne organy swojego ciała tymi palcami, najpierw z prawej strony a potem lewej strony swojego ciała, recytując Mantra.
„OM VAANGMA AASYE STU” – Dotknie usta
(o panie bodzie, niech moc mowy zawsze będzie w moich ustach)
„OM NASOR ME PRAANO STU” – Dotknie prawą i lewą nozdrza
(o panie bodzie, niech moc oddychanie zawsze będzie w mojej nosie)
„OM AAKSHNOR ME CHAK SHUR ASTU” – Dotknie prawy i lewy oko
(o Panie Boże, niech moc widzenie zawsze będzie w moich oczach)
„OM KARNAYOR ME SHROTRAM ASTU” – Dotknie prawy i lewy ucho
(o Panie Boże, niech moc słyszenia zawsze będzie w moich uszach)
„OM BAHU VOR ME BALAM ASTU” – Dotknie prawa i lewa rękę
(o Panie Boże, niech moje ramiona zawsze będą pełne sił)
„OM UUR VORMA OJO STU” – Dotknie prawy i lewy udo
(o Panie Boże, niech moje uda zawsze będą pełne sił)
„OM ARISHTAANI MEGAANI TANOO STANVA ME SAHA SANTU” – pozostałą wodą z dłoni pokropić ciało obiema rękami
(o Panie Boże, niech moje ciało i wszystkie organy będą zdrowe i silne)
Rozpalić agni:
Rozpal ogień w hawan kund za pomocą kamfory. Intonuj mantrę Gayatri i dodaj słowo Swaha na końcu i ofiaruj ghee łyżką do havan kund, unikając używania palca wskazującego.
ॐ भूर्भुवः स्वः
तत्सवितुर्वरेण्यं ।
भर्गो देवस्य धीमहि
धियो यो नः प्रचोदयात् ॥
Om Bhuur-Bhuvah Svah
Tat-Savitur-Varennyam |
Bhargo Devasya Dhiimahi
Dhiyo YoNah Pracodayaat ||
Możesz to zrobić 11, 21, 51 lub 108 razy według własnego uznania.
Możesz wybrać mantry według własnego uznania. Po odśpiewaniu mantry wyrecytuj „Swaha” i dodaj trochę Ghee i Hawan Samagri.
Teraz można Intonować Maha Mrityunjaya Mantra i dodaj słowo Swaha na końcu i ofiaruj ghee łyżką do havan kund, unikając używania palca wskazującego.
ॐ त्र्यम्बकं यजामहे सुगन्धिं पुष्टिवर्धनम् |
उर्वारुकमिव बन्धनान्मृत्योर्मुक्षीय माऽमृतात् ||
Aum Tryambakam yajaamahe sugandhim pushtivardhanam |
Urvaarukamiva bandhanaan-mrityormuksheeya maamritaat ||
Na koniec oferowany jest kokos wypełniony ghee, a Havan zawiera się z Arati. Rozdaj prasad wszystkim członkom.
Piyush Mittal
Nirmala Instytut Jogi i Ajurwedy