Swara Joga w skrócie:
Kiedy używamy słowa „swara”, mówimy o czymś więcej niż o powietrzu wypływającym z nozdrzy, mówimy również o przepływie prany, bardzo subtelnym i żywotnym aspekcie oddechu. W rzeczywistości oddychanie jest procesem, który jest na ogół ignorowany, chociaż jest jedną z najważniejszych funkcji organizmu.
Oddech jest najcenniejszym skarbem człowieka, bo bez niego nie może istnieć dłużej niż trzy minuty. Jest takie powiedzenie, że człowiek rodzi się samotnie i samotnie umiera, ale to nie jest poprawne. Człowiek rodzi się z oddechem z tą subtelną praną, która jest esencją oddechu. Oddech jest towarzyszem „duszy” człowieka. Dlatego Upaniszady odnoszą się do swary jako atmaswaroop lub brahmaswaroop, w ten sposób wnioskując, że człowiek jest częścią Brahmy, czyli uniwersalnej świadomości. Jeśli potrafisz urzeczywistnić prawdziwą rzeczywistość oddechu, możesz urzeczywistnić atmę.
Oddychanie jest zatem czymś więcej niż prostym, fizycznym działaniem. Każdy oddech ma ukryte znaczenie i określoną „zakodowaną wiadomość”. Dla duchowego aspiranta oddech jest środkiem do osiągnięcia ostatecznego celu. W swarajodze oddech jest procesem, którym można manipulować i kontrolować.
oddech naprzemienny
Wydaje się, że oddychanie zachodzi jednocześnie przez oba nozdrza, ale tak nie jest. Analizując oddech, odkryjesz, że zwykle jedno nozdrze pozostaje otwarte przez pewien czas, a oddech pojawia się i przechodzi tylko tą stroną. Później to nozdrze zamyka się, a drugie otwiera się.
Co to znaczy? Fizjologicznie oznacza to, że musi mieć szczególny wpływ na układ nerwowy, wytwarzając określony rodzaj bodźca. Ponadto musi mieć specyficzny wpływ na mózg, co wymaga bardzo systematycznej regulacji. Swara joga to nauka, która ujawnia ten nieznany wcześniej proces.
Swara joga wyjaśnia, w jaki sposób przepływ swary zmienia się w regularnych odstępach czasu; to wcale nie jest błędne. Co godzinę lub godzinę i dwadzieścia minut zmienia się aktywne nozdrze. Rytm ten reguluje wszystkie procesy psychologiczne i fizjologiczne. Jeśli swara jest nieregularna, jest to wyraźna wskazówka, że coś nie działa prawidłowo w ciele.
Trzy swary
Jedna swara przepływa przez lewe nozdrze, druga przez prawe, a trzecia przez oba nozdrza razem. Rytm oddechu opiera się na biorytmach, rytmach energetycznych ciała i odnosi się również do dwóch półkul mózgowych.
W ludzkim ciele trzy swary odpowiadają trzem głównym systemom, które można nazwać Trójcą. Umysł to jeden aspekt, siła życiowa to inny, a duch lub dusza to trzeci. Umysł, siła życiowa i duch połączone razem to człowiek. W swarajodze umysł znany jest jako chitta, siła życiowa to prana, a duch znany jest jako atma. Chitta kontroluje nerwy czuciowe, takie jak oczy, nos, język, uszy i skóra. Prana kontroluje pięć narządów działania: mowę, ręce, stopy, narządy rozrodcze i moczowo-wydalnicze. A atma jest ogólnym świadkiem lub kontrolą. Kiedy płynie lewe nozdrze, oznacza to, że energia mentalna, chitta, jest dominująca, a energia praniczna jest słaba.
Kiedy płynie prawe nozdrze, siły praniczne są silniejsze, a aspekt mentalny słaby. Kiedy oba nozdrza działają razem, oznacza to, że energia duchowa, siła atmy, jest u władzy.
Akcja w stosunku do swara
Kiedy medytujesz, modlisz się lub kontemplujesz, jest to działanie duchowe. Kiedy idziesz, rozmawiasz, oddajesz mocz, jesz, to jest działanie fizyczne. Kiedy trwa trawienie i enzymy przepływają w ciele, nazywa się to działaniem fizycznym. Ale kiedy jesteś zmartwiony lub masz wiele myśli w swoim umyśle, albo kiedy zapamiętujesz, planujesz, jest to działanie mentalne. Niezależnie od tego, czy masz współczucie, czy złość, wszystko to jest działaniem mentalnym. Jeśli podczas medytacji będzie otwarte prawe nozdrze, będziesz miał trudności fizyczne. Ciało będzie niespokojne.
Jeśli będzie otwarte lewe nozdrze, umysł będzie błądził. Jednakże, gdy oba nozdrza są otwarte, umysł staje się skupiony. Wtedy możesz łatwo pochłonąć proces medytacji.
Ida, pingala i sushumna
Mówiliśmy o przepływie oddechu, który tworzy przepływ energii w ciele. W jodze słowo przepływ nazywa się nadi. Są one znane jako ida, pingala i sushumna. Lewe nozdrze jest połączone z siecią ida nadia, prawe z pingala, a gdy oba nozdrza funkcjonują razem, pobudzany jest kanał główny lub sieć sushumna.
Przepływy energii wytworzone przez lewą i prawą swarę działają podobnie do dodatniego i ujemnego prądu w obwodzie elektrycznym. Lewa swara jest linią ujemną, ochładzającą, energią kobiecą, księżycową, podczas gdy prawa jest pozytywna, rozgrzewająca, męcka, słoneczna.
Sushumna biegnie prosto przez środek kręgosłupa i łączy się z ida i pingala nieco powyżej nasady nosa w czakrze ajna, punkcie za środkiem brwi. To poprzez sushumna kundalini śakti, duchowa siła o dużej mocy, musi być ukierunkowana. Gdy oba nozdrza są aktywne, oznacza to, że kanał sushumna jest otwarty.
Kiedy sushumna płynie, mentalne i fizyczne wzorce energii stają się równe i rytmiczne, myśli są wyciszone, a umysł jest spokojny. Dlatego jest również znany jako shunya swara. Shunya oznacza pustkę. Dla jogina jest to najważniejszy rodzaj swary, ponieważ pomaga w praktyce dhjany.
Oddychanie sięga głębiej niż płuca
W swara shastra jest napisane, że osobistą i szczegółową wiedzę o swara można uzyskać tylko od guru. Ale śastry dają pewną wskazówkę. Mówią, że swara to prana, siła życiowa. Jest środkiem przekazu prana śakti w całym ciele. Dlatego wpływa nie tylko na grubą płaszczyznę egzystencji. Jest to najważniejsze w sferze subtelnej i duchowej.
Mundaka Upaniszada porównuje swara do cięciwy, na której można podnieść świadomość, aby przebić atmana lub ducha wszechświata. W ten sposób oddychanie nie tylko utrzymuje ciało fizyczne, ale jest bezpośrednim medium dla ewolucji świadomości.
Piyush MittalNirmala.pl instytut jogi i ajurwedy
Źródło: Swara Joga. Tantryczna nauka o oddychaniu mózgowym
Swami Muktibodhananda Saraswati